در حال بارگذاری...
مهندسی نرم افزار

متدولوژی SOMA چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

SOMA

SOMA در واقع مخفف Service Oriented Modeling and Architecture است. و یک شیوه مدلسازی ارائه شده توسط کمپانی IBM می باشد. این شیوه مدلسازی در واقع ارائه دهنده گام هایی برای فعالسازی فرآیند تجاری هدف است. که به واسطه تعریف و توسعه راه حل های تکنولوژی اطلاعات سرویس محور صورت می گیرد.

در بیان دیگر SOMA به دنبال فرآهم آوردن پیوند مابین نیازهای تجاری و راه حل های IT می باشد. و ما را راهنمایی می کند که چگونه از مدل ها و اطلاعات تجاری به عنوان ورودی برای استخراج و تعریف یک مدل IT سرویس محور استفاده کنیم. در واقع SOMA به عنوان یک متدولوژی ، پرکننده جای خالی ( gap ) مابین SOA و Object Orientation می باشد.

ویژگی های SOMA

  • methodology approach provides modeling, analysis, design techniques, and activities to define the foundations of an SOA.
  • helps defining the elements in each of the SOA layers.
  • At the heart of SOMA is the identification and specification of services, components, and process flows.
  • At a high level, SOMA is a three-phased approach to identify, specify, and realize services, components, and flows.
SOMA
لایه های متدولوژی SOMA

تفاوت های SOMA با متدولوژی های قدیمی

اولین تفاوت SOMA با متدولوژی های قدیمی این است که SOMA بیشتر تاکید مستقیم بر سرویس ها ، کامپوننت های سرویس ها و جریان ها دارد. حال آن که در متدولوژی های قدیمی ( و شیوه های مدلسازی آنها ) بیشتر تمرکز روی ساختار کلی سیستم طی تکرارها (iterations) بود.

متدلوژی های قدیمی ، چه خطی و چه تکرار شونده ، به صورت یک جهته کار می کنند ، حال آن که SOMA یک متدولوژی دو جهته می باشد. به عبارت بهتر در متدولوژی های قدیمی سازندگان سیستم برای مثال از فاز نیازمندی ها و طراحی آغار و به سمت فازهای پیاده ساز ، تست و استقرار  پیش می روند. حال آن که در SOMA فازهای بررسی پروسه تجارت و انتخاب کامپوننت های سرویس می تواند به صورت همروند انجام شود ( لایه های ۲ و ۴ شکل بالا ) که در نهایت و طی تکرار های کافی به مرحله ترکیب و آتمیک سازی می رود.

تفاوت دیگر این است که در این متدلوژی فازهایی همچون یکپارچه سازی ( لایه ۶ ) ، معماری داده (لایه ۸) و … به صورت لایه های پوششی (umbrella activity) می باشند. و این یعنی به جای محدود کردن این فعالیت ها به یک فاز مشخص ، این فعالیت ها پیوسته در حال انجام و بازبینی می باشند که بی شک تاثیر شگرفی بر کیفیت سیستم دارد.

سخن نهایی

در کل می توان گفت SOMA به جای خود سیستم بیشتر بر پارادایم سرویس های سازمان تمرکز دارد (که در واقع سرویس ها و سیستم کلی مشتق و محصولی از آن هستند) و به این ترتیب همواره کیفیت  سرویس ها، امنیت سیستم ، سطح پشتیبانی و دیگر ویژگی های کیفی سیستم را در بالاترین سطح ممکن نگهداری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین ها
نقشه سایت یا همان سایت مپ
Search Term
Project Scope
PCMM