در حال بارگذاری...
اخباربرنامه نویسی

همکاری W3C و WHATWG در تعیین مشخصات HDML و DOM

W3C vs WhatWG

کنسرسیوم شبکه جهانی وب ( The World Wide Web Consortium ) و تیم فعال تکنولوژی اپلیکیشن های فرامتن وب ( Web Hypertext Application Technology Working Group ) طی بیانیه ای رسمی قرار است که بر سر توسعه ورژنی واحد از HTML و DOM همکاری کنند. که به عقیده بسیاری از متخصصین احتمال دارد این دو سازمان فعال در زمینه تکنولوژی های طراحی سایت را به یک دیگر نزدیک تر نماید. همچنین گفته می شود که یاداشت تفاهمی بین این دو طرف معقد گردیده است که بر اساس آن هر دو طرف تلاش خواهند نمود تا مسیر مشترکی را دنبال نمایند که برخی مفاد آن از قرار ذیل می باشد :

w3c_n_whatwg
  • W3C و WHATWG به صورت اشتراکی بر روی HTML و DOM کار خواهند کرد ، که نتایج این اقدامات در ریپوزتری های WHATWG نگهداری خواهد شد تا نهایتا به تولید استانداردی زنده در زمینه طراحی سایت منجر گردد.
  • W3C مستقیما اقدام به تسهیل کار انجمنی در ریپوزیتوری های WHATWG خواهد کرد که شامل اقداماتی چون مرتبط سازی تشکل ها ، توسعه یوزکیس ها ، مسائل مربوط به اسناد ، تست نویسی و میانجی گری حل مسائل می شود.
  • W3C از این پس طراحی و انتشار مستقل لیست های مشخصات فنی HTML و DOM را متوقف خواهد نمود و در عوض اقدام به ارائه پیشنهاداتی کند که پس از دریافت بازبینی و نظر ازسوی WHATWG ، به اجرا در آیند.

این توافق از کجا آغاز شد ؟

بر اساس پستی که در تایید پایان خصومت ها میان W3C و WHATWG در یک وبلاگ ، توسط جف یافی – مدیر عامل W3C منتشر گردیده است ، گفته می شود که این حرکت ادامه یک ساز و کار مشارکتی می باشد که در واقع ابتدا در دسامبر ۲۰۱۷ آغاز گردیده است. به نقل از وی :

“از آن زمان عضویت W3C به صورت تاثیر گذار و دائمی آغاز گردید که شامل حضور در دو جلسه دو-سالانه بود. همچنین دیدار های مستقیم بسیاری مابین مدیریت W3C و گروه فرمان WHATWG ( WHATWG Steering Group ) صورت پذیرفت. “

وی همچنین افزوده است :

“در سپتامبر و دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی ، طی توسعه های گروه کاری پلتفرم وب ، ما همزمان با ادامه مذاکرات به منظور ارائه یک تعریف واحد و معتبر برای HTML و DOM ، متوجه شدیم که مشخصات فنی که بخشی از مذاکرات با WHATWG بود در مسیر توصیه شده W3C پیشرفت نخواهند کرد. “

یافی همچنین در بخشی دیگر عنوان داشته است که :

“تشکیلات W3C هنوز هم بر سر تعهدات خود پایبند بوده و تضمین می کند که توسعه HTML به نحوی صورت خواهد پذیرفت که بتواند نیازهای جامعه جهانی در راستای طراحی سایت و تکنولوژی های تحت وب را کاملا در نظر گرفته و پاسخ گو باشد. توام با این که در زمینه هایی مانند دسترسی ، بین المللی سازی و حفظ حریم خصوصی بهبود داده شود. و البته این در حالی خواهد بود که قابلیت همکاری بیشتر، عملکرد و امنیت نیز در این زمینه با بهبود چشمگیری رو برو خواهند شد. “

سر منشاء اختلافات

چنان که شما نیز از دنبال کنندگان این جریانات طی سال های متمادی بوده اید ، بی شک از اختلافات چندین ساله رایج بین W3C و WHATWG مطلع هستید. یا حداقل در رابطه با جریاناتی که با ظهور HTML5 در سال ۲۰۱۲ همراه بود ، اطلاعاتی دارید. در واقع بر اثر همین مسائل بود که این دو سازمان فعال در زمینه توسعه تکنولوژی های طراحی سایت ، اعلام کرده بودند که قصد دارند راه های مختلفی در پیش گیرند.

در واقع اینگونه شد که WHATWG تصمیم گرفت بر روی استانداد زنده کار کند. و متقابلا W3C نیز فعالیت بر روی باز سازی استاتیک یا همان  استاندارد اسنپ شات را انتخاب کرد. این در حالی بود که یان جیکوبز، مدیر بخش ارتباطات در W3C در آن زمان ، طی مصاحبه ای با نشریه ، این حرکت را “مشارکت مداوم” توصیف کرد حال آن که قبلا آن را “انتقال برنامه ریزی شده” می نامید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین ها
نقشه سایت یا همان سایت مپ
Search Term
Project Scope
PCMM