در حال بارگذاری...
سئو و بهینه سازیوب

درباره سئو چه می دانید ؟

SEO

با توجه به پیدایش لوازم هوشمند و همه گیر شدن انواع مختلف رایانه ها در سرتاسر جهان ، بهرگیری از اینترنت به عنوان یکی از بهترین تکنولوژی های ارتباطی و منابع اطلاعاتی بیش از هر زمان دیگری محبوبیت یافته است. و این پدیده سبب ایجاد بستری مناسب برای توسعه کسب و کارها شده و افراد را قادر می سازد خدمات و محصولات خود را در گستره جغرافیایی بزرگتری از منطقه و شهر خود ارائه نمایند. تا این قسمت همه چیزی باب میل و به راحتی قابل تحلیل و انجام است لیکن پس از ورود به اینترنت و ارائه خدمات و اطلاعات محصولات تحت وب چه ؟ آیا صرفا این که ما محصول خود را تحت وب ارائه نماییم کافی است ؟

بی شک پاسخ این سوال منفی است. چرا که اصلی ترین عامل موفقیت و پیشرفت در هر کسب و کاری شناخته شدن و جذب مشتری است و بستر اینترنت نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. یعنی خدمات و محصولات شما حتی با وجود معرفی در اینترنت هنوز توسط بسیار از مخاطبین نا شناخته می باشد. از این رو راه حل منطقی چیزی نیست جز جذب مشتریان به طرف صفحه تحت وب شما ، تا با ایجاد آشنایی و محبوبیت قادر شوید آن گونه که باید از تکنولوژی به نفع خود استفاده نمایید.

Search Engine Optimization

سئو چیست ؟

در بیان عامیانه باید بگوییم که سئو در واقع همان علمی است که به منظور جذب مخاطبین بیشتر توسط سایت شما ایجاد گردیده و تکنیک های آن امروزه به صورت گسترده در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. این عبارت که در انگلیسی به صورت SEO نوشته می شود ، در واقع مخفف اصطلاح Search Engine Optimization می باشد که به معنای بهینه سازی موتورهای جستوجو است.

البته شاید با خواندن این عبارت شما گمان کنید که این تکنیک ها قرار است که با دستکاری موتورهای جستوجو یا فریب آن ها ، منجر به افزایش رتبه سایت شما شوند. اما باید بدانید که چنین خبری نیست و بهینه سازی موتورهای جستوجو در واقع برای شیوه ها و کارهایی به کار می رود که سایت شما را برای بهتر دیده شدن توسط موتورهای جستوجو بهینه سازی کرده و نیز با استفاده از روش های خاصی اقدام به معرفی آن از طریق سایت ها و رسانه های گوناگون می کند که نهایتا منجر به بهبود نتایج جستوجوی طبیعی شده و رتبه بندی و بازدید سایت شما را افزایش می دهد.

سئو چیست ؟

در بیان حرفه ای تر می توان گفت که سئو در اصل یک تغییر استراتژیکی در وب سایت به شمار می رود که با بیان عوامل مهم تر صفحه تحت نظر شما ، منجر به افزایش اهمیت آن در صفحه نتیجه های گوگل می شود. البته شاید به نظر برسد که اجرای چنین فرآیندی عملی ساده بوده و می تواند توسط هر کسی انجام گردد. لیکن این تفکر درست نمی باشد و بهرگیری از این تکنیک ها انقدرها هم ساده نیست که به راحتی پیاده سازی شود.

در حقیقت اجرای یک سئو کارآمد و قابل قبول ، مستلزم دانش بالا ، پیش زمینه علمی و صبر زیاد است. مخصوصا با توجه به این که موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم های رتبه بندی خود ، روز به روز غیر قابل پیشبینی تر می شوند. بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است ، مخصوصا با توجه به این که انجام سئو نامناسب و استفاده نادرست از ابزارها ، نه تنها سبب افزایش رتبه سایت شما نمی شود ، بلکه ممکن است رتبه آن را به شدت نزول داده و یا حتی برای مدتی از نتایج جستوجو ها حذف کند. جالب است بدانید که بر اساس برخی گفته ها ، الگوریتم رتبه بندی گوگل دارای بیش از ۲۰۰ معیار جهت رتبه بندی یک سایت است که طی فرآیند سئو می باید از طرف سئو کار محقق گردند تا نتیجه مورد نظر از فرآیند سئو حاصل گردد.

تاریخچه سئو

اولین نمونه از به کار گیری تکنیک های سئو به اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی ، یعنی درست همان دورانی که موتورهای جستوجوی اولیه کار خود را آغاز کرده بودند باز می گردد. از جمله محبوب ترین این موتور ها می توان به یاهو ، Infoseek و Alta Vista اشاره کرد. البته شیوه کار موتور های جستوجو در آن زمان به شکل امروزی نبود. بلکه کاربران آن ها را به دید لیست های فهرست شده ای می دیدند که فهرست سایت ها را بر اساس حروف الفبا در خود جای داده اند. در واقع سئو در این موتورها دارای یک تکنیک بسیار ساده و ابتدایی بود که عبارت است از استفاده از کاراکترهای کمتر با کد اسکی کوچکتر در حروف ، چرا که در چنین سیستمی طبیعتا صفحاتی همچون AAA در ابتدای لیست قرار خواهند گرفت.

اما این روند طول عمر چندانی نداشت و با رشد مداوم اینترنت ، موتورهای جستوجو ، الگوریتم های رتبه بندی پیچیده تری به کاربستند که متقابلا روند سئو را نیز تحت تاثیر قرار داد. در این مرحله این الگوریتم ها با معیار تراکم کلمه کلیدی یعنی تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات صفحه و نیز برچسب های شبیه key-words ( نمونه ای اولیه از تگ های امروزی ) برای فهم محتویات وب سایت ها استفاده می کردند. مطرح شدن چنین عواملی سبب شد که سئو شکل جدیدی به خود گرفته و سایت های فعال برا بهتر و بیشتر دیده شدن ، رو به سمت جستوجوی روش های اخلاقی و غیر اخلاقی در راستای تاثیر گذاری بر رتبه بندی موتورهای جستوجو بیاورند.

تاریخچه سئو
تاریخچه سئو

در نوامبر سال ۱۹۹۶ میلادی ، نیویورک تایمز اقدام به چاپ مقاله ای می نماید که در آن به توسعه دهندگان وب پرداخته شده و عنوان گردیده بود که برخی توسعه دهندگان به منظور دستیابی به رتبه بالاتر در نتایج جستجو ، از روش های غیر اخلاقی بهره می گیرند. همچنین در متن این مقاله توضیحاتی مفصل در رابطه با بهره گیری این افراد از کلمات کلیدی ویژه که با استفاده از تکنیک های خاصی در پشت گرافیک سایت پنهان می گردند ، درج گردیده بود. لازم به اشاره است که این کار در واقع به منظور بالا بردن شمارش کلمات کلیدی و فریب موتورهای جستوجو گر در رتبه بندی سایت ها صورت می پذیرفت.

و اینگونه بود که فرآیند سئو روز به روز با پیشرفته تر و هوشمند تر شدن موتورهای جستوجو پیچیده تر گردیده و به شکل امروزی در آمد. البته گفتی است که در زمان حاضر نیز این روند متوقف نشده و هنوز هم ادامه دارد ، هر چنده به علت پیشرفت چشمگیری که موتورهای جستوجوی امروزی دچار آن شده اند ، دیگر بهرگیری از چنین تکنیک هایی کما فی السابق تاثیر صد درصدی ندارد. همچنین لازم به ذکر می دانیم که امروزه موتورهای جستوجو تکنیک ها و روش های قانونی و موجهی را برای ارتقاء رتبه سایت ها تعیین کرده اند که زمینه رقابتی را برای وب مسترها و سئو کارها ایجاد می نماید.

سئو سایت چه میزان اهمیت دارد ؟

سئو سایت چه میزان اهمیت دارد ؟

پاسخ این سوال دقیقا بستگی به موضوع و ماهیت سایت و کلمات کلیدی که شما می خواهد سئو کنید دارد. یعنی هر چقدر جذب بازدید پر اهمیت تر و تعداد رقبا بیشتر باشد ، طبیعتا ارزش و اهمیت سئو بیشتر ، هزینه های آن هنگفت تر و روند اجرای آن نیز پیچیده تر و دشوارتر خواهد بود. همچنین مدت زمان این روند نیز می تواند بسته به پیچیدگی کار هفته ها و یا حتی ماه ها به طول بانجامد.

جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات به عمل آمده بر روی موتور جستجوگر گوگل ، سه نتیجه طبیعی اول ۵۸.۴ درصد از کل کلیک های آن نتیجه را به خود اختصاص می دهند. و جالب تر این که اول ۳۶.۴ درصد بازدیدکنندگان نیز همواره به نتیجه اول تخصیص می یابند. حال این آمار را برای مثال در رابطه با کلمه کلیدی همچون “خرید تلویزیون ” تصور کنید ، نتیجه چه خواهد بود ؟ بی شک این سایت بیشترین میزان بازدید و به منزله آن بیشترین تعداد مشتری را می تواند جذب نماید که نهایتا می تواند به سودی میلیاردی از فروش منجر شود.

سئو با چه اهداف و منظور هایی انجام می پذیرد ؟

  • براساس منابع موجود و گفته های بسیاری از کارشناسان و متخصصین این زمینه ، اهداف کلی سئو به شرح زیر می باشند :
  • جذب بیشترین بازدید ممکن و افزایش ترافیک سایت
  • برند سازی
  • زمینه سازی برای عرضه بیشتر محصولات و سرویس ها
  • بستر سازی برای تبلیغات

انواع سئو

طبق مطالبی که در فوق عنوان نمودیم ، سئو می تواند به دو صورت قانونی و غیر قانون ( اخلاقی و غیر اخلاقی ) صورت پذیرد که در صورت استفاده از روش ها اخلاقی به آن سئو کلاه سفید و در غیر این صورت ، یعنی اقدام به استفاده از روش های غیر اخلاقی و فریبنده ، به آن کلاه سئو کلاه سیاه گفته می شود.

سئو کلاه سفید ( White Hat )

به مجموعه شیوه ها و تکنیک های سئو که که از قوانین و استاندارد های موتورهای جستجو تبعیت می نماید ، سئو اخلاقی یا کلاه سفید گفته می شود. این تکنیک ها به دور از هرگونه فریب یا دستکاری ، موجب ارتقاء رتبه صفحات مورد نظر در نتایج جستوجو می شوند. البته لازم به اشاره است که مدت زمان تاثیر گذاری این نوع از سئو معمولا بسیار طولانی تر از شیوه های غیر اخلاقی می باشد لیکن در بهره گیری از از این شیوه رتبه شما دارای ثبات بیشتری می باشد.

سئو کلاه سیاه ( Black Hat )

سئو غیر اخلاقی یا کلاه سیاه عبارت است از کلیه اقداماتی که به منظور فریب ، بازی و دستکاری الگوریتم های موتورهای جستوجو با هدف دستیابی به رتبه بالاتر در نتایج جستوجو صورت داده می شود. تاثیر این روش ها معمولا بسیار سریع بوده و می توانند رتبه سایت شما را در مدت زمان بسیار اندکی به بالاترین سطح ممکن برسانند. لیکن چنان که قصد بهره گیری از چنین روشی را دارید ، فرآموش نکنید که این گونه تکنیک ها به کلی از نظر موتور های جستوجو غیرقانونی بوده و در صورت لو رفتن ممکن است این سازمان ها اقدام به جریمه سایت شما و یا حتی حذف کامل آن از فهرست پایگاه داده خود نمایند.

سئو با چه اهداف و منظور هایی انجام می پذیرد ؟
سئو با چه اهداف و منظور هایی انجام می پذیرد ؟

اقسام سئو

سئو از دو قسمت کلی تشکیل می شود که عبارتند از سئو درون صفحه و سئو برون صفحه که هر کدام دارای مزایای خاص خود در ارتقاء رتبه سایت بوده و می باید برای ارتقاء رتبه سایت همزمان مد نظر قرار گیرند.

سئو درون صفحه ( On Page )

این قسمت از سئو که اصطلاحا به آن بهینه سازی سایت نیز گفته می شود ، عبارت است از سئو کلیه محتوای سایت از جمله در ها ، محتوا ، تصاویر ، پیوند ها و … که سبب می شود سرعت بارگذاری و کیفیت محتوا سایت شما افزایش یابد. در واقع این قسمت پایه تمام تلاش های بهینه سازی بوده و به نوعی زیرساختی برای دیگر فعالیت های سئو محسوب می گردد. همچنین این قسم دقیقا همان بستری است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید لذا توجه داشته باشید که هر تغییری که شما در محتوای سایت خود ایجاد می نمایید به مستقیما در نتایج جستوجو تاثیر خواهد گذاشت.

در اصل می توان گفت که سئو درون صفحه پیش نیاز سئو برون صفحه بوده و سئوکار می باید قبل از شروع هرگونه فعالیت مربوط به Off Page SEO ، ملزومات On Page SEO را به درستی محقق سازد تا بتواند به نتایج بهتری دست یابد.

بیشتر بخوانیم : آشنایی با AMP و تاثیر آن بر SEO

سئو برون صفحه ( Off Page )

قسمت برون صفحه سئو همانطور که از نام آن نیز پیداست ، عبارت است از کلیه اقدامات و تکنیک هایی که در بیرون ازسایت صورت می پذیرد. در کلام دیگر یعنی تمامی اقداماتی چون درج بک لینک ، ریپورتاژ ، ورودی از صفحات مجازی و … زیر مجموعه Off Page SEO بوده و این قسمت شامل تکنیک هایی برای بهینه سازی موتور جستوجو نیز می شود. همچنین گفتنی است که سئو برون صفحه در تعاریف به عنوان فرآیندی نامحدود در راستای به دست آوردن پیوند دهندگان نیز عنوان می گردد.

استاندارد های سئو

  • به استاندارد های و قواعد مطرح شده در رابطه با طراحی سایت توجه کنید.
  • متاتگ های تعاملی مانند title, description, robots و …تاثیر بسیار بالایی در سئو داشته و می باید مورد توجه قرار گیرند.
  • از کدها و محتوای مخفی در سایت استفاده ننمایید.
  • سایت خود را در سامانه هایی نظیر Search Console و Google Analyticsثبت کنید تا امکان تحلیل بهتر سئو برایتان فرآهم آید.
  • حفظ امنیت و پایداری سایت و تامین نهایت سرعت دسترسی دارای اهمیت بسیار بالایی است.
  • در انتقال صحیح صفحاتی که حذف شده و یا آدرس آنها تغییر کرده است توجه لازم را نشان دهید تا از خطاهای ناشی از آن ها جلوگیری شود.
استاندارد های سئو

برخی نکات کلیدی در رابطه با سئو

صفحات باید مورد پسند کاربران باشند.

طبق بررسی های جدیدتر مشخص شده است که الگوریتم های موتورهای جستوجوی امروزی ، فاکتورهایی نظیر UX را در راستای تشخیص میزان محبوبیت سایت به کار بسته و در رتبه بندی سئو نیز تاثیر می دهند. چنان که شما جزو افرادی هستید که اهل عمق و مفهوم سئو نمی باشند ، این خبر می تواند خبر بسیار بدی برای شما باشد. چرا که در واقع توجه به اصل تجربه کاربری و تامین مطلوب آن در سایت کاری بسیار حجیم ، تخصصی و نیازمند پیگیری و بررسی مداوم است. از این رو دستیابی به این مهم مستلزم حرکت دائمی وب مستر در راستای احقاق نیازها و خواسته های به حق کاربرانش می باشد.

متوفق نشوید.

سئو یک فرآیند رقابتی است از این رو موفقیت در آن نیازمند مداومت پیوسته و منظم است. بدین سبب رها کردن کار در وسط راه نه تنها منطقی نمی باشد ، تاثیری جز نزول رتبه شما و کاهش تعداد ورودی هایتان نخواهد داشت. لذا چنان که طالب یک سئو موفقیت آمیز هستید ، پیشنهاد می کنیم که سایت خود را همواره در جریان و در حالت فعال نگهدارید.

تقلب نکنید.

همانطور که در فوق نیز گفتیم ، دیگر دورانی که وب مستر ها گوگل را با استفاده از تکنیک های ساده دور میزند و فریب می دادند گذشته است و گوگل دیگر به قدری هوشمند شده است که حتی پی بردن به شیوه اجرای برخی الگوریتم های آن کار بسیار دشواریست ، چه برسد به دور زدن آن ها. لذا چنان که به دنبال نتیجه واقعی و دارای ثبات می گردید که با گذر زمان از بین نرفته و رتبه بالای سایت شما را تضمین نماید ، پیشنهاد می کنیم که از استفاده چنین روش هایی دوری کرده و دست به اجرای رقابتی سالم و مطمعن بزنید. درست است که این کار نیازمند صرف زمان طولانی است ولی به هر حال نتیجه ای که از آن آید شما می شود حتمی می باشد.

کیفیت یا کمیت ؟

هر چند که کمیت مطالب تاثیر بسیار زیادی در دیده شدن و ارتقاء رتبه سایت در وب دارد ، لیکن در زمینه سئو کیفیت همواره از جایگاه بالاتری برخوردار بوده است تا جایی که گاها یک مطلب با کیفیت بالا و مطابق با استاندارد ها سئو می تواند بهتر از ده ها مطلب کپی و بی کیفیت دیده شود. از این رو است که در بررسی ها گاها سایت هایی دیده می شود که با وجود برخورداری از محتوای کمتر از رتبه بالاتری برخوردار هستند. البته باید توجه داشت که اکتیویتی سایت نیز مهم است بنابر این بهتر این است که هر دو این ها را توأمان داشته باشید.

آماده رقابت باشید.

آماده رقابت باشید.
آماده رقابت باشید.

شما تنها فردی نیستید که در بستر اینترنت و در رابطه با موضوع خاصی فعالیت می کنید. از این رو سایت های گوناگون با اهداف مختلف ممکن است بر سر راه شما قرار گرفته و یا حتی در رابطه با تعدادی کلمات کلیدی شروع به رقابت کنند. در چنین شرایطی معمولا رقبا اقدام به پیاده سازی سئو و نیز بهره گیری از شیوه هایی می کنند که به صورت مستقیم نتایج جستوجو را تحت تاثیر قرار می دهد که ممکن است به تبع آن بر روی کار و آمار مخاطبین شما تاثیر بگذارد.

از این رو شما می باید همواره اقدامات رقبا را تحت نظر داشته و اقدامات متقابل در رابطه با سئو را صورت دهید. اما در صورتی که از عملکرد رقبا غافل شده و آنها را مورد بررسی دقیق قرار ندهید ممکن است نتیجه آن گونه که می خواهید نشده و این قضیه برای شما مطلوب نباشد. در حقیقت همین رقابت مستمر را می توان به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل نیازمندی سئو سایت ها به پشتیبانی مداوم عنوان کرد.

به روز باشید.

همانطور که گفتیم ، موتورهای جستوجو روز به روز پیشرفته تر شده و الگوریتم های جدید را برای رتبه بندی صفحات مختلف به کار می بندند. از این به روز نگهداشتن اطلاعات و اطلاع داشتن از جدید ترین تغییرات امری ضروری است. بعلاوه چنان که سئو سایتی که روی آن کار می کنید دارای اهمیت بالایی می باشد ،  بهتر است که قبل از اعمال هر روشی روی سایت ، ابتدا آن را روی یک سایت آزمایشی پیاده کرده و از نتیجه آن مطمعن گردید. زیرا همانطور که در ابتدا گفته شد روش کار دقیق گوگل برای ما پنهان است.

انتظار معجزه نداشته باشید.س

بازدید سایت شما قرار نیست که از همان ابتدای راه اندازی و یا حتی در ابتدای آغاز فعالیت های سئو دچار دگرگونی کلی و افزایش نجومی شمار مخاطبین و بازدید ها شود. بلکه طبق گفته های پیشینمان سئو یک روند زمان بر بوده و نیازمند پیشرفت گام به گام و اصولی می باشد. مخصوصا چنان که مایل به پیشرفت سریع هستید ، پیشنهاد می کنیم که ابتدا بر روی اهداف کوچک و موارد ابتدایی متمرکز شوید. چرا که اهداف کوچک معمولا گام هایی در راستای نیل به هدف های بزرگ و در اصل زمینه ساز آن می باشند.

بیشتر بخوانید : خدمات سئو تی کدر

10 comments
  1. محمد

    مطالب بسیار سودمند ، مفید و کلیدی در خصوص آشنایی با سئو بوده از راهنمایی جنابعالی و تیم مقتدرتان کمال تشکر و قدر دانی را دارم و امیدوارم موفق و سرافراز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین ها
نقشه سایت یا همان سایت مپ
Search Term
Project Scope
PCMM