در حال بارگذاری...
مهندسی نرم افزار

PCMM یا همان مدل بلوغ ظرفیت انسانی چیست ؟

PCMM

PCMM در واقع مخفف عبارت People Capability Maturity Model می باشد. که مترادف فارسی آن را می توان “مدل بلوغ ظرفیت انسانی” یا به تعبیر برخی متخصصان “الگوی بلوغ قابلیت های کارکنان در سازمان ” عنوان نمود. این اصطلاح اولین بار در یک کتاب که در سال ۱۹۹۵ به چاپ رسید و در سال ۲۰۰۱ منتشر شد ، مورد استفاده قرار گرفت. ( نسخه دوم کتاب مذکور نیز در ژوئیه ۲۰۰۹ منتشر شد.)

ماهیت اصلی PCMM چیست ؟

PCMM که همچنین با نام های People CMM و P-CMM نیز شناخته می شود ، در واقع یک فریمورک است؛ که تمرکز اصلی آن بر مدیریت و ارتقاء پیوسته قابلیت ها و مهارت های پرسنل یک اورگان ، قرار گرفته است.

فریمورک مذکور در واقع با بهره گیری از شیوه های غیر مستقیم ، یک مسیر پیشرفت تکاملی را فرآهم می آورد. تا بدین وسیله پیشرفت دانش ، مهارت ها و انگیزه نیروی کار بلوغ پیدا کرده و نیز انضباط بر کار آن ها حاکم شود. که نهایتا به بهبود روند استراتژی کلی کار خواهد انجامید.

کاربرد PCMM

در واقع اصلی ترین کاربرد PCMM ، هدایت سازمان ها در رابطه با بهبود فرآیند مدیریت و توسعه نیروی کار خود ، در زمینه هایی چون منابع انسانی ، مدیریت دانش و توسعه سازمانی است.

این مدل به سازمان ها کمک می کند تا سطح قابلیت های نیروی کار خود را سنجیده و برنامه ای مستمر برای توسعه نیروی کار خود تعریف و پیاده سازی نمایند. همچنین این فریمورک به سازمان ها اجازه می دهد تا اولویت اقدامات بهبود بخش را تعیین نموده و به یکپارچه سازی و متحد سازی نیروی کار خود بپردازند. که نهایتا به پیدایش یک فرهنگ برتر کاری خواهد انجامید.

پنج مرحله اصلی مدل بلوغ ظرفیت ( الگوی افزایش مهارت )
پنج مرحله اصلی مدل بلوغ ظرفیت ( الگوی افزایش مهارت )

شیوه اجرا

مدل بلوغ ظرفیت انسانی یا همان PCMM از ۵ مرحله بلوغ ( پیشرفت ) تشکیل شده است. که از این طریق قادر است مبانی پیشرفت قابلیت های فردی به صورت موفقیت آمیز و مستمر را پایه ریزی نماید.

همچنین این framework با ایجاد تیم های موثر ، و افزایش انگیزه در عملکرد تیم بهبود ایجاد کرده و به اعضای آن نظم و ترتیب می دهد. که این کار عملکرد سازمان مد نظر را در برنامه های آینده ، بسیار بهبود می بخشد.

هر سطح بلوغ یک فلات تکاملی تعریف شده است که ظرفیت های جدیدی را برای توسعه نیروی کار سازمان سازماندهی می کند. همچنین این فریم ورک به سازمان ها این اجازه را می دهد که از تمریناتی که در زمینه کاری مد نظر آن ها نیست و یا ارائه آن را برای پرسنل خود مناسب نمی بینند ، اجتناب نمایند. ( یعنی برخی تمرینات را به دلخواه ارائه ندهند. )

ساختار

اسناد PCMM هر کدام توصیف کننده تمرینات و شیوه هایی می باشند که سطح بلوغ قابلیت را تشکیل می دهد. همچنین در این اسناد اطلاعاتی در رابطه با چگونگی کاربرد این شیوه ها در راستای بهبود کلی عملکرد هدایتی سازمان ذکر می شود.

یک نمونه ساده از People Capability Maturity Model

همچنین این اسناد قابلیت سازمان در راستای توسعه فرآیند کار خود در هر مرحله از سطح بلوغ را نیز توصیف می نمایند. اطلاعات دیگر درج شده در این اسناد بعلاوه معمولا توضیح می دهد که شما چگونه می توانید مدل PCMM جاری را به عنوان یک استاندارد برای ارزیابی اقدامات نیروی کار و به عنوان یک راهنما در برنامه ریزی و اجرای فعالیت های ، به کار ببندید.

ورژن های گوناگون PCMM

اولین نسخه از PCMM در سال ۱۹۹۵ منتشر گردیده بود که دارای اشکالاتی بود. که در واقع این فلسفه ارائه نسخه دومدر سال ۲۰۰۰ می باشد. به عبارت دیگر ، نسخه دوم ارائه گردیده است که به اصلاح کاستی ها و ایرادات عنوان شده در نسخه اول بپردازد.

در اصل نسخه دوم توسعه ها و پیشرفت هایی که در طی گذر پنج سال از ارائه نسخه اول به دست آمده بود را به مدل می افزود و نیز سبب می شود که مدل مذکور با CMMI و اکستنشن IPPD آن هماهنگ تر و سازگار تر باشد.

شایان ذکر است که از دیگر انگیزه های اصلی به روز رسانی PCMM ، رفع خطای موجود در سطح چهارم بلوغ ، مرتبط با مبحث “فعالیت های ساخت تیم” ، بوده است.

این مقاله ، مختصر آشنایی بود در رابطه با مدل های PCMM که خود زیر شاخه ای از SDCMM یا همان مدل بلوغ ظرفیت توسعه نرم افزار است.

توجه در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و شیوه بهره گیری از این مدل و فریمورک ، شما می توانید به کتاب مهندسی نرم افزار ، نوشته پروفسون پرسمن ، فصل سوم ، بخش مردم ( یا همان People ) مراجعه نمایید.

4 comments
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر بازدیدترین ها
نقشه سایت یا همان سایت مپ
Search Term
Project Scope
PCMM